به راحتی جای پارک پیدا کن

ایران پارکراحت ترین پارک و سریع ترین پرداخت بدون نیاز به پارکبان

درباره شرکت آکام یار پرندآوران (ایران پارک)

شرکت آکام یار پرند آوران افتخار دارد با بهره گیری از محققین و کارشناسان مجرب توانسته است راهکاری برای مدیریت هوشمند فضای پارک حاشیه ای معابر شهری ارائه دهد و امکانات مختلفی را همانند دسترسی آسان به محل پارک، شناسایی لحظه ای محل پارک خالی با استفاده از نقشه معابر و امکان رزرو جای پارک، پرداخت الکترونیکی و مدیریت حساب کاربری برای شهروندان فراهم نماید. علاوه بر آن امکانات مدیریتی همانند بررسی تراکنشهای مالی در هر زمان برای مسئولین محترم فراهم گشته است. طرح مذکور علاوه بر راهکارهای ذکر شده میتواند با هدف گذاری سفرهای درون شهری، کمکی برای حل معضل ترافیک در سطح شهرها باشد و با ایجاد اشتغال پایدار قدمی در راه اعتلای کشور عزیزمان بردارد. این سیستم با تکیه بر دانش محققان ایرانی طراحی شده بر پایه دانش روز دنیا تهیه گردیده است

پارک حاشیه ای چیست؟

براساس تعریفی که توسط شهرداری ارائه شده است، پارکینگ حاشیه ای بخشی از فضای پارک کنار خیابان است که به توقف وسایل نقلیه موتوری اختصاص پیدا میکند. از این نوع پارک برای دسترسی به مراکز خدماتی و فروشگاه ها در سریعترین زمان ممکن و با کمترین زمان ممکن استفاده میشود. در واقع پارک هوشمند حاشیه ای خودرو بعد از شکست طرح استفاده از پارکبان و پارکومتر و نقایصی که این طرحها در اجرای عادلانه جای پارک خودرو و محاسبه هزینه های پارک در آنها وجود داشت، جهت استفاده خودروها از فضای پارک حاشیه خیابان ایجاد شده است. در طرحهای پارکبان و پارکومتر نواقص اجرایی در ثبت دقیق پلاکها و افزایش بازدهی پروژه ضمن ایجاد ساز و کاری برای پرداخت الکترونیکی هزینه ها (مطابق با تاکید قانون) و ایجاد قابلیت پیگیری شکایات مشتریان محسوس بود. این طرح مبتنی بر پارک وسیله نقلیه در بخشی از خیابان است که خودروها مجاز به توقف و پارک کردن در آن قسمت هستند. در این طرح محاسبه مبلغ پارک و مدت زمان توقف خودروها توسط دوربین ها و به صورت کاملاِ هوشمند صورت میگیرد. محلهایی که طرح پارک هوشمند خودرو در آنها پیاده شده است از نظر تردد وسایل نقلیه، حضور ساختمانهای اداری و تجاری، نوع کاربری خیابان و میزان ترافیک در آنها مورد بررسی قرار گرفته و به این ترتیب با اجرای این طرح سعی میگردد که بار ترافیکی کمتر شده و نظم بیشتری در این مناطق حاکم شود.

هدف از اجرای طرح پارک حاشیه ای

هدف از اجرای طرح پارک حاشیه ای در شهرها میتوان به کاهش تقاضای پارک حاشیه‌ای در پهنه‌های تجاری و اداری، سازماندهی نرخ توقف وسایل نقلیه شخصی در سطح معابر، جلوگیری از سفرهای جست‌وجوی فضای پارک، جلوگیری از پارک دوبل، انسداد مسیر، توزیع چگالی پارک حاشیه‌ای در معابر مختلف، درآمد پایداری برای شهرداری و استفاده از تسهیلات برای ساخت پارکینگ و توسعه حمل و نقل عمومی، در نظر گرفتن تسهیلات برای توان‌یابان و جانبازان و اختصاص یک فضای پارک رایگان به ازای هر ۷۰ فضای پارک، توزیع عادلانه فضای پارک حاشیه‌ای، از دیگر مزایای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه‌ای در شهرها محسوب می‌شود.

پیشینه پارک حاشیه ای

پارکومتر یا پارک سنج (parking meter) دستگاهی است که برای جمع آوری پول و پرداخت هزینه پارک خودرو در یک محل خاص برای مدت زمانی محدود استفاده میشود. پارکومترها توسط شهرداریها به عنوان ابزاری برای اجرای یکپارچه طرحهای مدیریت ترافیک در معابر شهری نصب و راه اندازی میشوند اما ممکن است اهداف تجاری و درآمدزایی هم داشته باشند. قدیمیترین پروانه ثبت اختراع برای پارکومتر در پایگاه ثبت اختراع US پتنت، مربوط به راجر بابسون است که در تاریخ 31 اوت 1829 به ثبت رسیده است. نیروی برق این پارکومتر از خودروی متوقف شده تأمین میشد و بنابراین خودرو باید به پارکومتر وصل میشد. هولگر جورج توسن(Thuesen) و جرالد آ. هیل اولین پارکومتر کاربردی را با نامBlack Maria در سال 1935 ساختند. این دو نفر، استادان مهندسی در دانشگاه ایالتی اوکلاهاما بودند و شروع به کار پارکومتر آنها در سال 1933 به درخواست وکیل و روزنامهنگار اوکلاهامایی کارل سی. مگی(Carl C. Magee) انجام شد. کارل مگی (carl magee) سردبیر روزنامه سانتا فه (santa fe) مرد مبارزه طلبی بود که در افشای رسوایی نفتی مشهور تی پات دوم (teapot dome oil scandal: )رسوایی مالی و رشوه خواری در ایالات متحده آمریکا که در زمان ریاست جمهوری وارن جی. هاردینگ، رخ داد. این جریان که قبل از رسوایی واترگیت بود، بزرگ‌ترین رسوایی در تاریخ سیاست آمریکا شناخته می‌شود. تی پات دوم، چاه نفتی در ایالت وایومینگ است. در سال ۱۹۲۱ به دستور رئیس جمهور هاردینگ، کنترل ذخایر نفتی نیروی دریایی آمریکا در تی پات دوم وایومینگ از سازمان نیروی دریایی گرفته و به دولت محول شد. در این انتقال، رشوه خواری‌ها و رسوایی‌های مالی انجام شد و به همین نام مشهور شد نقش داشت. سرمقاله‌های آتشینش، او را درگیر دعوا و کتک کاری خیابانی می‌کرد و کارش به دادگاه می‌کشید. هنگامی که قاضی عصبانی در خیابان به او حمله ور شد، مگی اسلحه کشید. بر اثر این نزاع، قاضی را زخمی کرد و ناظری را کشت. دادگاه او را برای قتل غیر عمد محاکمه کرد، اما با دفاع از خود، تبرئه شد، پس این شخصیت بی نظم و ترتیب، هنگامی که یکی از مذموم‌ترین اختراعات زمانش، یعنی پارکومتر را ساخت، چندان با جنجال و مناظره بیگانه نبود. در دهه سی، مگی به اوکلاهوما سیتی (Oklahoma city) نقل مکان کرد. زمانی که داشت برای روزنامه اوکلاهوما نیوز کار می‌کرد، سرپرستی هیئت ترافیک اتاق بازرگانی محلی را نیز بر عهده گرفت. ازدحام خودروها و مشکل پارک، به تجارت و بازرگانی آسیب می‌رساند و پلیس هم هر کاری می‌کرد، بی فایده بود. راه حل مگی، اختراع ابزاری زمان سنج در پیاده روها بود که با سکه کار می‌کرد. او با یک دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشکده مهندسی محلی همکاری کرد تا نمونه‌ای را تکمیل کند و شهر را وا داشت تا اجازه دهد آن را آزمایش کند. در شانزدهم ژوئیه سال ۱۹۳۵ ، ۱۷۴ پارکومتر به کار افتاد. رانندگان عصبانی، فوری شورش به راه انداختند و مسئله را به دادگاه بردند. قاضی دستور توقیف موقت را صادر کرد و به نظر می‌رسید زمان کار پارکومترهای مگی به سرآمده باشد، اما قاضی سرانجام به نفع مگی رای داد. پارکومترهای مگی، به زودی به شهرهای دیگر نیز راه یافت. در مدت دو سال، بیش از بیست هزار دستگاه نصب شد. پس از آن مامور پارک و اطاقک‌های آن نیز به وجود آمد. پارکومتر در شهر اکلاهاما سیتی در 16 ژوئیه سال 1935 نصب و راه اندازی شد. مگی سند ثبت اختراع برای دستگاه خود را در 24 مارس 1938 دریافت کرد . تولید صنعتی پارکومتر در سال 1936 شروع شد و تا اواسط به یک صنعت گسترده تبدیل شد. مدلهای اولیه پارکومتر سکه قبول میکردند و شماره گیری و صفحه و پرچم مشخصی داشتند که نشان میداد که پول پرداخت شده است و زمان انقضا نیز مشخص میشد. این مدلها تا چهل سال به همین شکل و بدون تغییر خاصی تولید میشدند . با انداختن سکه به داخل پول سنج یا کشیدن یک کارت اعتباری یا کارت هوشمند و تأیید، تایمر پارکومتر فعال میشود. امروزه پرداخت از طریق تلفن همراه هم امکانپذیر شده است . عمدتاً نوع سکه های مورد قبول ،محدود است. برای مثال در هکنساک نیوجرسی تمام پارکومترها تنها سکه کوارتر قبول میکنند . در سال 1960در شهر نیویورک برای نخستین بار از نیروهای "پارکبان "استفاده شد که در آن زمان همگی زن بودند. در سال 1967 که نخستین پارکبان مرد هم استخدام شد. در اواسط دهه 1980 پارکومترهای دارای صفحات دیجیتالی به بازار عرضه شدند که جایگزین پارکومترهای تماماً مکانیکی شدند. با آغاز دهه 1990 میلیونها پارکومتر در سراسر جهان فروخته شده بود اما نیاز به فناوریهای جدیدتر مانند پرداخت و نمایش و پرداخت با پول الکترونیکی و فناوریهای ارتباطی به وجود آمد که صنعت پارکومتر به این سمت سوق پیدا کرد. پارکومترهای مدرن عمدتاً با نام ( پارکومتر چندگانه ( multispace شناخته میشوند که بر خلاف پارکومترهای قدیمی، توانایی اداره چند جای پارک به صورت همزمان را دارند که به طور معمول 8 تا 12 جای پارک است . گاه تعداد جای پارک محدود نیست و این دستگاهها به تعداد نامحدود، بلیط یا مجوز پارک میفروشند. این دستگاهها بهره وری بالاتری دارند. از پیشرفتهای دیگری که در پارکومترها صورت گرفته است، یکی توانایی تشخیص خالی یا پر بودن هر یک از جاهای پارک موجود در محدوده تحت کنترل پارکومتر است. برخی پارکومترها اجازه پرداخت اضافه و تمدید زمان پارک از طریق تلفن همراه را میدهند. زمان انقضا از پیش از طریق تلفن همراه به اطلاع رانندگان میرسد. در مادرید، پارکومترها، خودروهای هیبریدی و الکترونیکی را تشخیص و به آنها تخفیف میدهند. در لس آنجلس امکان رزرو کردن جای پارک توسط راننده از طریق تلفن همراه و ارتباط با پارکومتر وجود دارد . یکی دیگر از پیشرفتهای جدید در حوزه پارکومتر، تولید پارکومتر خورشیدی است که همزمان سکه و کارت اعتباری میپذیرد.

پارک حاشیه خودرو از کجا به وجود آمد؟

در واقع پارک هوشمند حاشیه‌ای خودرو بعد از شکست طرح استفاده از پارک‌بان و پارکومتر و نقایصی که این طرح‌ها در اجرای عادلانه جای پارک خودرو و محاسبه هزینه‌های پارک در آنها وجود داشت، جهت استفاده خودروها از فضای پارک حاشیه خیابان ایجاد شده است. در طرح‌های پارک‌بان و پارکومتر نواقص اجرایی در ثبت دقیق پلاک‌ها و افزایش بازدهی پروژه ضمن ایجاد ساز و کاری برای پرداخت الکترونیکی هزینه‌‌ها و ایجاد قابلیت پیگیری شکایات مشتریان محسوس بود. این طرح مبتنی بر پارک وسیله نقلیه در بخشی از خیابان است که خودروها مجاز به توقف و پارک کردن در آن قسمت هستند. در این طرح محاسبه مبلغ پارک و مدت زمان توقف خودروها توسط دوربین‌ها و به صورت کاملا هوشمند صورت می‌گیرد. محل‌هایی که طرح پارک هوشمند خودرو در آنها پیاده شده است از نظر تردد وسایل نقلیه، حضور ساختمان‌های اداری و تجاری، نوع کاربری خیابان و میزان ترافیک در آنها مورد بررسی قرار گرفته و به این ترتیب با اجرای این طرح سعی می‌گردد که بار ترافیکی کمتر شده و نظم بیشتری در این مناطق حاکم شود

  • - توزیع عادلانه جای پارک
  • - کاهش تقاضای سفر درون شهری
  • - ایجاد محدودیت و به تبع آن جلوگیری از سفرهای غیر ضروری
  • - ترغیب اصناف و کسبه و کارکنانی که خودروشان به مدت طولانی نیاز به پارک دارد برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی
  • - جلوگیری از توقفهای دوبله و کاستن از بار ترافیکی محل
  • - مدیریت پارک خودروها در حاشیه خیابانها
  • - استفاده از درآمد طرح در احداث پارکینگ و اجرای طرحهای ترافیکی
  • - جلوگیری از توقف طولانی مدت در حاشیه معابری که تقاضای پارک زیاد است.

مزیت های استفاده از ایران پارک

  • - کنترل مکانیزه با دوربین بصورت هوشمند
  • - دسترسی به نیروی انسانی ارزان قیمت.
  • - بهره مندی از امور حمایتی دولت مربوط به راه اندازی، بهره برداری و اشتغال زایی.
  • - خود اظهاری و ثبت ورود و خروج از پارک توسط زیرساختهای پیامک، اپلیکیشن و سایت، بدون نیاز به حضور پارکبان و توسط شهروندان
  • - حذف مراودات مالی مستقیم مابین پارکبان یا پارکیار و کاربران
  • - امکان رزرو محل توقف، قبل از حضور در منطقه پارک و ارائه کلیه اطلاعات مربوط به جاهای پارک خالی در تمامی خیابانها
  • - امکان ایجاد جامعه آماری برای برنامه ریزی های آتی برای شهر و سیستم مدیریتی
  • - امکان همکاری با پلیس جهت اعمال قانون
  • - اشتغال زایی پایدار
  • - امکان رصد لحظه به لحظه ترافیک و اطلاع رسانی در مورد آن به کاربران جهت تسهیل عبور و مرور در سطح شهر
  • - امکان ثبت اطلاعات کامل مربوط به زمان توقف و برآورد هزینه ها

هزینه پارک هوشمند حاشیه‌ای چقدر است؟

در این طرح حاشیه خیابان‌هایی که خودروها مجاز به توقف و پارک در آن قسمت‌ها هستند با تابلوی آبی رنگ مشخص شده و خط‌کشی شده‌اند. این مسئله بیانگر محاسبه هزینه پارک در این بخش‌ها به‌صورت هوشمند است.
بر اساس تبصره ۲ این ماده، قیمت‌گذاری هزینه توقف در حاشیه معابر بر طبق مقررات اخذ عوارض با محاسبه هزینه‌های عملیاتی اجرا (نصب و نگهداری تجهیزات موردنیاز)، تأمین نیروی انسانی و مدیریت طرح با ملاحظه منطقه‌بندی و اهمیت معابر تعیین شود و قیمت‌گذاری پارکینگ‌های حاشیه‌ای باید به گونه‌ای باشد که شهروندان به کاهش زمان توقف، کاهش استفاده از وسیله نقلیه شخصی و یا ترجیح استفاده از پارکینگ‌های عمومی غیرحاشیه‌ای ترغیب شوند.

ساعت های پارک

در این آیین نامه توقف وسایل نقلیه در محدوده زمانی ۷ تا ۲۱ در محل‌هایی که برای پارک حاشیه‌ای مدیریت شده تعیین شده است که پارک در این محل ها در نیم ساعت اول رایگان خواهد بود.
دریافت حق توقف در معابر یادشده برای مازاد بر نیم ساعت، با احتساب نیم ساعت اول محاسبه و دریافت می‌شود. که بر اساس این تبصره دریافت حق توقف در معابر مورد نظر بر حسب بازه‌های زمانی نیم ساعتی یا یک ساعتی اخذ می‌شود.

سیستمهای هوشمند پارک شهری

در بخش اتوماسیون و هوشمندسازی در حوزه های مختلف هر روز شاهد پیشرفتهای چشمگیری هستیم .سرعت این پیشرفت به طوری است که دگرگونی استاندارد سخت افزارها و نرم افزارها، فاصله بین کشورهای بهره مند را از سایرین فاحش ساخته است. طبیعتا به منظور حفظ فاصله منطقی با کشورهای پیشرفته و بومی سازی فناوری ها، الزاما توجه به تجربیات جوامع مذکور اهمیت ویژه ای پیدا میکند. در خصوص طرح هوشمندسازی پارک حاشیه ای با عنایت به اینکه طرحهای مشابه در کشور تقریبا شکست خورده و ناکارآمد بوده اند، لذا توجه به تجربیات موفق، شرطی لازم از شروط موفقیت خواهد بود و در این راستا به بررسی آخرین سامانه های مشابه در دو شهر برلین و لندن که به لحاظ داشتن بافت سنتی و خیابانهای متراکم و کم عرض مشابه شهرهای کشورمان هستند میپردازیم.

سیستم هوشمند برلین :

یکی از پیشرفتهترین شهرها در حوزه پارک حاشیه ای شهر برلین میباشد که در ذیل به توصیف آن میپردازیم. در این شهر اپلیکیشنی به نام park now مورد استفاده قرار میگیرد، با park now در برلین پارکینگ خیابانی بدون صرف وقت و بدون هیچ زحمتی پیدا میشود. خدمات پارکینگ دیجیتال park now را میتوان در منطقه گسترده شهر برلین مورد استفاده قرار داد جزئیات کلی در مورد پارکینگ حاشیه ای تمام مناطق را میتوان از نقشه موجود در اپلیکیشن به دست آورد. در مناطق پارکینگ مشخص شده میتوان خودروی خود را از طریق برنامه شروع و پایان داد و از جستجو در مناطق پرتراکم برای پارک بهتر دوری کرد. پرداخت آنی هزینه های پارکینگ در زمان شروع توقف پارک ماشین ضروری نیست و میتوان به راحتی در پایان ماه از طریق پرداخت مستقیم، یا کارت اعتباری به طور مستقیم پرداخت کرد. مزایای پارک با park now در برلین * کارت پارک مورد استفاده قرار نمیگیرد. * جستجوی بیشتر برای تغییرات کوچک در پارک و مشکلات فروش بلیت برطرف شده است. * صورت حساب دقیق ارئه میشود. * پرداخت راحت در پایان ماه امکان پذیر است. * امکان جمع آوری اطلاعات دقیق وجود دارد.

سیستم پارک هوشمند لندن:

سرویسی است که به رانندگان اجازه میدهد نزدیکترین جای پارک خالی به مقصد خود را پیدا کرده و از میزان هزینه مطلع گردند. همچنین با این اپلیکیشن امکان اجاره جای پارکهای شخصی که مربوط به گاراژ خصوصی یا محل عبور ماشین شخصی است، داده شده و برای ارائه دهندگان این خدمت درآمدزایی میکنند، اطلاعاتی که این نرم افزار ارائه میکند بصورت زیر برآورد شده است: * آدرس با مختصات ورود و خروج * شکل جای پارک * ساعات مجاز پارک * لیست کامل قیمتها * تعداد کل فضاهای پارکینگ * اطلاعات تماس اپراتور * اطلاعات امنیتی دوربین مدار بسته * اطلاعات پرداخت نقدی کارتهای اعتباری تلفن * محدودیتهای ارتفاع * شارژ کارت و غیره مزایای پارک با parkopedia در لندن : * ارائه خدمات رزرو به رانندگان جهت رزرو آنلاین از طریق برنامه تلفن همراه. * در دسترس بودن پارکینگ در زمان واقعی. * امکان پرداخت هزینه برای پارکینگ آنلاین از طریق برنامه تلفن همراه. * هزینه متغیر برای لغو رزرو پارکینگهای حاشیه ای متفاوت. * عدم امکان پارک مجدد در جای پاک قبلی در همان روز. * انعطاف پذیری در پرداخت، هنگامی که زودتر یا دیرتر از زمان رزرو شده به پارکینگ برسد. * ارائه اطلاعات کلی خودروی پارک شده در محل. بر اساس رشد جمعیت و خودروها، همچنین گسترش ابعاد ساختمانها و محدودیتهای شهری روز به روز لزوم استفاده بهینه از فضاهای شهری بیش از پیش احساس میشود. از این رو ادغام تکنولوژی با سیستم های قابل استفاده در پارک حاشیه ای منجر به تسهیل امور مدیریتی و ارائه خدمات و نیز حذف ترددهای مازاد میشود.

نقاط ضعف سامانه پارک حاشیه ای موجود در کشور:

علیرغم وجود مزایای بسیار برای استفاده از طرح جاری در شهرهای کشور، معایبی نیز در آن وجود دارد که ذیلا به بررسی برخی از آنها میپردازیم: * عدم وجود ارتباطات مناسب در فرآیندهای انسانی ( ارتباط فیزیکی مابین راننده و پارکبان) . * عدم امکان استفاده از کارتهای بانکی برای مراودات مالی. * امکان تقلب و سوء استفاده افراد سودجو بدلیل وجود نقاط ضعف موجود در سیستم مالی. * عدم امکان جمع آوری اطلاعات و آمار دقیق. * عدم وجود سیستم کارآمد برای ارزیابی میزان رضایت کاربران. * ثابت بودن تعرفه پارکبانی بدون توجه به حجم عرضه و تقاضا و میزان فضای باقیمانده. * عدم وجود فاصله مناسب بین کاربر و پارکومتر و عدم دسترسی به موقع به پارکبان. * حالت آفلاین بودن دستگاه و مشخص نبودن تعداد جای پارک خالی. * صرف زمان زیاد برای جمع آوری اطلاعات از دستگاه. * کاهش بهره وری جایگاه در صورت خرابی دستگاه. اپلیکیشن ایرانپارک با ارئه راهکار برای هرکدام از مشکلات فوق که در ادامه مراحل و جزئیات آن توضیح داده خواهد شد، میتواند راهکاری برای دسترسی آسان، سریع و هوشمند برای هرکدام از مشکلات اشاره شده باشد.

ساعت های پارک حاشیه ای و هزینه های پارک حاشیه ای؟

بر اساس ماده ۱۵قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی پارک وسیله نقلیه در معابر شهری پرترافیک و در محدوده زمانی ۷ الی ۲۱روزهای کاری بدون پرداخت حق توقف پس از نیم ساعت اول به منزله ارتکاب تخلف (پارک ممنوع) خواهد بود. هزینه‌ی ورودی در محدوده طرح های ترافیکی برای استفاده از پارکینگ حاشیه‌ای در هر شهر متغییر بوده که توقف در نیم ساعت اول رایگان است و بعد از آن براساس فرمولی مشخص هزینه توقف بصورت پلکانی محاسبه می ‌شود.

بهترین راه‌های استعلام پارک حاشیه ای خودرو

برای استعلام پارک حاشیه ای روش‌های زیادی وجود دارد که بهترین آنها عبارتند از
سایت ایران پارک
اپلیکیشن ایران پارک

جریمه نپرداختن هزینه پارک حاشیه خودرو

اگر می‌خواهید از این نوع پارک استفاده کنید، باید در پرداخت پارک حاشیه ای خودرو بسیار دقت کنید. مسئولین حمل و نقل شهرداری روی این مسئله بسیار حساس و دقیق هستند. اگر شما از پرداخت به موقع هزینه پارک اجتناب کنید، این هزینه با تاخیر یا عدم پرداخت روی عوارض وسیله نقلیه شما حساب می‌شود و در زمانی که می‌خواهید نسبت به فروش ماشین خود اقدام کنید، مجبور به پرداخت آن می‌شوید.
اگر در پرداخت عوارض خود نیز تاخیر داشته باشید،برای هربار پارک ۱۰ درصد جریمه شامل حالتان خواهد شد

نقاط ضعف سامانه پارک حاشیه ای موجود در کشور:

علیرغم وجود مزایای بسیار برای استفاده از طرح جاری در شهرهای کشور، معایبی نیز در آن وجود دارد که ذیلا به بررسی برخی از آنها میپردازیم: * عدم وجود ارتباطات مناسب در فرآیندهای انسانی ( ارتباط فیزیکی مابین راننده و پارکبان) . * عدم امکان استفاده از کارتهای بانکی برای مراودات مالی. * امکان تقلب و سوء استفاده افراد سودجو بدلیل وجود نقاط ضعف موجود در سیستم مالی. * عدم امکان جمع آوری اطلاعات و آمار دقیق. * عدم وجود سیستم کارآمد برای ارزیابی میزان رضایت کاربران. * ثابت بودن تعرفه پارکبانی بدون توجه به حجم عرضه و تقاضا و میزان فضای باقیمانده. * عدم وجود فاصله مناسب بین کاربر و پارکومتر و عدم دسترسی به موقع به پارکبان. * حالت آفلاین بودن دستگاه و مشخص نبودن تعداد جای پارک خالی. * صرف زمان زیاد برای جمع آوری اطلاعات از دستگاه. * کاهش بهره وری جایگاه در صورت خرابی دستگاه. اپلیکیشن ایرانپارک با ارئه راهکار برای هرکدام از مشکلات فوق که در ادامه مراحل و جزئیات آن توضیح داده خواهد شد، میتواند راهکاری برای دسترسی آسان، سریع و هوشمند برای هرکدام از مشکلات اشاره شده باشد.

نقاط قوت سامانه ایران پارک:

* توزیع عادلانه جای پارک. * کاهش تقاضای سفر درون شهری. * ایجاد محدودیت و به تبع آن جلوگیری از سفرهای غیر ضروری. * ترغیب اصناف، کسبه و کارکنانی که خودروشان به مدت طولانی نیاز به پارک دارد، برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی. * جلوگیری از توقفهای دوبله و کاستن بار ترافیکی محل. * مدیریت پارک خودروها در حاشیه خیابانها. * استفاده از درآمد طرح در احداث پارکینگ و اجرای طرحهای ترافیکی. * جلوگیری از توقف طولانی مدت در حاشیه معابری که تقاضای پارک زیاد است.